Hedef kitlenin ‘lise öğrencileri’ olarak belirlendiği “Gençlik Mimari Mirasını Tanıyor” isimli proje kapsamında, mimari miraslarımızdan birisi olan Ayasofya’nın Erzurum Pasinler ilçesi, Anadolu İmam Hatip Lisesi’ndeki proje sınıflarından (10 – A) birisinde tanıtılması amaçlanmaktadır. Projenin uygulanacağı çalışma grubu, lise yönetimi ve proje yürütücüsünün ortak kanısıyla derslerinde başarılı, farklı fikirlere açık, yapı sunumunun sonrasında faydalı geri dönüşler alınabileceği düşünülen öğrencilerden oluşmaktadır. Öğrencilere yapılan sunum, Ayasofya’nın mimari özelliklerini, tarihsel – mekânsal ve işlevsel dönüşümünü ele almaktadır. Projenin yürütüldüğü okul proje okulu olup birçok farklı duyarlılık projesinin hayata geçirildiği bir lisedir. Fen ve sosyal bilimlerin yanında dini alan eğitimleri de lisenin programında yer almaktadır. Çok yönlü bir eğitim yaklaşımıyla geliştirilen bu öğrencilerin, mimarlık birikimlerini artırarak onlara yeni bir bakış açısı kazandırılmak hedeflenmiştir. Yapının günümüzdeki son işlevi göz önünde bulundurularak “Ayasofya-i Kebir Camii Şerifi Mimari Özellikleri ve Dönemsel Değişimler” başlığıyla ele alınan seminer sunum çalışması aşağıda belirtilen içeriklerden meydana gelmektedir:
• Mimari planlar, 3 boyutlu görseller üzerinden, lise seviyesine indirgenecek biçimde tasarlanan şemalarla oluşturulan bir sunum,
• Tüm çalışmanın girdi, veri ve sonuçlarını içeren 70*100 boyutlarında görsel ağırlıklı bir sergi paftası (projenin sunulduğu gün lisede tanıtımı yapılmış ve sunumun yapıldığı mekân girişine, çalışmanın tanıtılması ve daha çok kişiye ulaşması adına konumlandırılmıştır),
• Proje sunumu sonrasında hazırlanmış 5 adet soruyu bilen öğrencilere takdim edilmek üzere hediyeler, Projenin en önemli aşaması ve sonuç çıktısı olarak görülen kısım, öğrencilere sunum başlamadan önce dağıtılan boş kağıtlara, onlar tarafından alınan notlar, çizilen şemalar ve proje yürütücüsüne (proje işleyişine) yönelik dönüşler olmuştur. Bu proje Atatürk Üniversitesi Toplumsal Duyarlılık Projeleri Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından desteklenmiştir.
Within the scope of the project named “Youth Knows the Architectural Heritage”, where the target audience is determined as ‘high school students’, it is aimed to introduce Hagia Sophia, one of our architectural heritages, in one of the project classes (10 – A) at Anatolian Imam Hatip High School in Erzurum Pasinler district. The working group in which the project will be implemented consists of students who, with the common opinion of the high school administration and the project coordinator, are successful in their courses, open to different ideas, and who are thought to receive useful feedback after the structure presentation. The presentation made to the students discusses the architectural features of Hagia Sophia and its historical-spatial and functional transformation. The school where the project is carried out is a project school and is a high school where many different sensitivity projects are implemented. In addition to science and social sciences, religious education is also included in the high school program. Developed with a versatile education approach, it is aimed to provide students with a new perspective by increasing their architectural knowledge. Considering the current function of the building, the seminar presentation titled “Architectural Features of Hagia Sophia Mosque and Periodic Changes” consists of the following contents:
• A presentation created through architectural plans, 3D visuals, and diagrams designed to be reduced to high school level,
• A visual-oriented exhibition sheet of 70*100 dimensions containing the input, data and results of the entire study (it was introduced at the high school on the day the project was presented and was positioned at the entrance of the venue where the presentation was made, in order to introduce the study and reach more people),
• Gifts to be presented to students who know the 5 questions prepared after the project presentation. The most important phase of the project and the final output are the blank papers distributed to the students before the presentation, the notes taken by them, the diagrams drawn and the feedback to the project manager (project operation). has happened. This project was supported by Atatürk University Social Awareness Projects Application and Research Center.